Kolikkopelien kehitys on ollut päätä huimaavaa

Kolikkopelien kehitys on päätähuimaavaa

Kolikkopelit ovat monelle suomalaiselle rakas harrastus. Erilaisia kolikkopeliautomaatteja näkyy lähes jokaisessa kaupassa, kioskissa tai huoltoasemalla, minkä lisäksi suomalaiset pelaavat erityisen tiuhaan kolikkopelejä netissä.

Kolikkopelien historia on yllättävän pitkä, sillä ensimmäiset kolikkopelit kehitettiin jo 1800-luvun lopussa Amerikan Yhdysvalloissa. Ne olivat aluksi laitteita, joiden tarkoitus oli huvittaa ihmisiä, mutta hyvin nopeasti niistä alkoi voittaa myös pieniä palkintoja, kuten tupakkaa tai purukumia. Lainsäädäntö oli tuolloin vielä kovin tiukkaa, joten kolikkopeliautomaateista ei ollut lainkaan mahdollista voittaa rahaa. Lainsäädännön höllentyessä alkoi niistä pian voittaa myös rahaa. Ensimmäiset automaatit avattiin kasinoihin ja ne osoittautuvat välittömästi erittäin suosituiksi. Peliautomaatit olivat aluksi mekaanisia eivätkä tarvinneet lainkaan sähköä. Sähköversioita alkoi kuitenkin nopeasti tulla, sillä pelivalmistajat ja kasinot huomasivat, että hienoilla ja välkkyvillä valoilla saa helpommin pelaajat kiinnostumaan peleistä.

Peliautomaattien voittokulku hiipumassa

Kolikkopelien suosio on jatkanut kovaa kasvuaan, josta on kiittäminen pelien siirtymistä nettiin. Nettikasinoilla pelaajat saavat käyttöönsä käytännössä rajattoman määrän erilaisia kolikkopelejä. Jokaiselle pelaajalle löytyy siis varmasti mieleinen kolikkopeli. Nettikasinoiden kolikkopelejä puoltaa myös niiden helppous ja käytettävyys. Pelejä voi pelata kotisohvalta tai kännykän avulla missä paikassa vaan, eikä pelaaja ole enää sidoksissa fyysiseen peliautomaattiin. Peliautomaatteja löytyy enää harvakseltaan, ja niitä ei pelata läheskään niin paljon kuin suosittuja nettikasinopelejä, joita näke internetissä pilvin pimein. Tämä saattaa johtaa lopulta tilanteeseen, että fyysisiä peliautomaatteja tullaan pelaamaan vain kivijalkakasinoilla tai ne jäävät vanhojen ihmisten harrastukseksi. Näin ollen voidaan olettaa, että tulevaisuudessa ne siirtyvät yhä enemmän marginaaliin.

Kolikkopelit virtuaalitodellisuuteen

Kolikkopelien tulevaisuutta ei osaa kukaan tietenkään ennalta sanoa, mutta jonkinlaisia ennustuksia voidaan kuitenkin tehdä. Pelivalmistajien välillä käydään vahvaa kilpailua, mikä pakottanut pelifirmat tuottamaan markkinoille jatkuvasti uudenlaisia kolikkopelejä.

Koko muu peliteollisuus on myös siirtymässä tulevaisuudessa vahvasti virtuaalitodellisuuteen, ja sama tilanne tulee varmasti olemaan myös uhkapelien kanssa. Tämä avaa täysin uudet mahdollisuudet pelata kolikkopelejä, sillä niiden design, muoto ja pelikokemus voi olla jotain, mitä ihminen ei ole koskaan ennen kokenut.